Máme pro Vás připravená elektrokola na vyzkoušení.

Zkušební elektrokolo Vám zapůjčíme k testovací jízdě. Neváhejte a přijďte k nám vyzkoušet elektrokolo vhodné pro Vás.

Elektrokola a přestavby na elektrokolo
ekolo-kolo.cz
Pražská 694, Nehvizdy
777 692 650
info@ekolo-kolo.cz

 

NOVINKY

arr3Campus 28"; Bosch Active 400Wh Lady černá 2014Naskladnili jsme stylová dámská elektrokola Campus s motorem BOSCH. Oblíbená kola s BO-ž(š)-ským... arr3Apache sklademJako jedni z prvních jsme naskladnili nová elektrokola Apache 2014! Vyzkoušet tak můžete Apache... arr3KOLOBĚŽKA 1000WNově máme v Nehvizdech k vyzkoušení/zakoupení koloběžku PERUT TREK DELUX 2014. Příjďte vyzkoušet... arr3Splátky iPlatbaV našem e-shopu je nově možné nakoupit zboží na splátky pomocí iPlatby (Cofidis). Informace ohledně...

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 12 997 Kč
do košíku:
naše cena 12 090 Kč
do košíku:

KONTAKTY

ekolo-kolo.cz
Pražská 694, 250 81 Nehvizdy
tel: +420 315 555 355
tel: +420 777 692 650
info@ekolo-kolo.cz
IČ: 74376161
PO-PA 8:00-17:00


» Lepší vcelku nebo elektrosada?
je lepší koupit vcelku nebo postavit s elektrifikační sadou?

Převzato ze serveru www.nakole.cz

Elektrokolo – je lepší koupit vcelku nebo postavit s elektrifikační sadou?

Také vás občas ve skrytu duše napadne, že pomoc motorku by se na kole hodila? Máte dvě možnosti – buď koupit elektrokolo hotové, nebo přestavět své stávající jízdní kolo pomocí elektrifikační sady. Výhody i nevýhody obou shrnuje dnešní článek.

Foto: Jiří Juřík, NaKole.cz
Elektrokola jsou nejvíce se rozvíjející segment na světovém cyklistickém trhu. Možná i vy jste již ve skrytu mysli zauvažovali o koupi tohoto stroje, ale… Již přece vlastníte své oblíbené kolo, tak na co pořizovat další stroj. Právě pro vás se nabízí zajímavá cesta, kterou je přestavba běžného kola na elektrokolo.

Co udělá z kola elektrokolo

Předpona elektro- ve spojení s kolem znamená, že při šlapání vám pomáhá malý elektromotorek. K tomu, aby vše správně fungovalo, je potřeba ještě řídící elektronika, akumulátor a ovládání. Dohromady jde o čtyři poměrně kompaktní celky, propojené několika kabely, vše je pak rozmístěno na jízdní kolo. A jsme u zásadního rozdílu: buď jde o originální elektrokolo, které je speciálně zkonstruováno pro tento účel, nebo je zde druhá možnost, kterou je přestavba stávajícího, řekněme starého ve smyslu doposud dobře sloužícího, stroje na elektrokolo. Právě díky oné kompaktnosti je přestavba relativně snadnou záležitostí. Vymění se přední kolo, do brašničky schová elektronika, akumulátor se dá do rámu nebo pod nosič, připevní se ovládací prvky a jede se.

Podívejme se však raději na věc podrobněji.

Pro koho to je?

V případě přestavby běžného kola na elektrokolo vstupují do hry dva faktory, jedním je jezdec, druhým pak stávající kolo, které bude elektrifikováno. O přestavbě kol uvažuje či k ní již přistoupilo poměrně široké spektrum cyklistů, lišících se nejen věkem, ale především osobními důvody, proč přestoupit z kola na elektrokolo. K tomuto kroku přistupují maminky, které často a do stoupání za sebou vozí děti ve vozíku, lidé středního věku, kteří se chtějí pohybovat svižně po ucpaných ulicích a nezpotit se při tom. Velmi početnou skupinu představují aktivní senioři, či lidé s jiným hendikepem, kteří se nevzdávají své obliby v jízdě na kole, ale kteří již nestačí tempu svých kamarádů, a právě výpomoc elektromotorku jim umožňuje tento rozdíl vyrovnat. Přestavbu na elektrokolo ale vyhledávají i lidé v aktivním věku, kteří se těší plné síle a zdraví. „Stále častěji k nám chodí řidiči, kteří přišli o řidičák, buď se vybodovali nebo papíry prostě propili. Bohužel, tato skupina zákazníků se pomalu, ale stále rozrůstá,"představuje tuto skupinu elektrokolistů Michal Šorm, který se přestavbami elektrokol zabývá.

Zvládne to mé kolo?

Zdánlivě zásadní otázkou je, zda je vaše kolo pro přestavbu vhodné. Proč zdánlivě? „V podstatě lze přestavět jakékoliv kolo. Přestavovali jsme dokonce i klasickou Libertu, ale také trojkolku či koloběžku," vzpomíná Michal Šorm a na vysvětlenou doplňuje: „Rozdíl je jen v nutnosti nejrůznějších úprav, tedy v pracnosti, a tím i v konečné ceně přestavby." Podle odborníků je ideální zvolit k přestavbě osvědčené a dobře udržované kolo ve stáří zhruba deset let s chrom-molybdenovým rámem, s V-brzdami, klikami na čtyřhranu a komponenty střední třídy". Pokud si chcete koupit nové kolo a přestavět jej, lze obecně říct, že nejvhodnější kola jsou v cenové skupině nad 10 000 Kč. Levnější kola nezaručují spolehlivost a elektro sada by je mohla přežít. Rovněž příliš drahé kolo se také moc nehodí. Kola z vyšších cenových pater jsou osazena komponenty, které jsou jen obtížně, či vůbec, slučitelné s elektro sadami. Například páčky hydraulických brzd neumožňují vypínání elektropohonu při jejich zmáčknutí.

Jak se to pořizuje?

Předpokládejme, že jste se z jakéhokoliv důvodu definitivně rozhodli pro přestavbu svého oblíbeného a osvědčeného stroje na elektrokolo. Co dál? Možnosti jsou v zásadě dvě: buď si sadu vyberete sami, nebo se obrátíte na „svůj" cykloservis.

V případě prvním máte sice možnost svobodné volby, ale na druhou stranu, kdo se v tom má vyznat. Po zadání „sady pro elektrokola" vám ve vyhledávači vyskočí 330 000 nabídek…

V případě druhém pak musíte věřit mechanikovi, který vám cosi nabídne a s největší pravděpodobností vám nabídne ze sortimentu spřátelené firmy. Na druhou stranu i toto může být výhoda, protože obchodník nebude spolupracovat s firmou, která by mu dodávala šmejdy. Výši vzájemně dohodnuté marže ponechme stranou, obchod byl, je a bude hrou. Ceny sad pro elektrifikaci kola se pohybují od 7 000 Kč až do několika desítek tisíc. Ovšem pozor! Nejlevnější sady nejsou kompletní, neobsahují akumulátor a především nejsou určeny pro provoz na veřejných komunikacích, protože nesplňují zákonné podmínky kladené na elektrokola.

Kdo to udělá?

Dalším rozhodnutím, které musíte udělat, je způsob montáže. Jednoduše řečeno jde o to, zda si vše namontujete sami doma, nebo využijete služeb mechanika v obchodě, kde jste si sadu zakoupili. Kvalitní sada obsahuje vše, co je k montáži zapotřebí, samozřejmě včetně podrobného manuálu. Instalaci by měl zvládnout každý středně zdatný cyklista. Odborníci na přestavby nicméně varují před nečekanými komplikacemi: „Při montáži elektrosady mohou nastat problémy například s integrovanými páčkami s řazením, které budete muset vyměnit. Mnohdy se musí upravovat nosiče pro umístění baterií. V servisu si prostě pro potřebný díl dojdu do skladu, tuto možnost doma nemáte,"vyjmenovává nejčastější komplikace podle své zkušenosti pan Šorm. Další nevýhodou domácí montáže je skutečnost, že sice něco ušetříte, ale případný neúspěch padá čistě na vaši hlavu. Pokud se svěříte do péče odborného servisu, ten přebírá záruku za svoji práci a v případě, že jste si sadu zde i zakoupili, pak i za ní.

Přestavba ano či ne?

Samozřejmě, nic není ideální. Přestavba obyčejného kola na elektrokolo je vždy otázkou určitého kompromisu. Začněme nevýhodami. Musíte mít kolo, které co nejvíce vyhovuje přestavbě, všechny odlišnosti se projeví ve v dodatečných úpravách nebo ve výměně dílů, tedy v ceně montáže. Nemáte možnost předchozí testovací jízdy. Vaše kolo změní jízdní vlastnosti, na které jste byli doposud zvyklí. U přestaveb máte omezené možnosti volby komponentů, například se budete muset nejspíš rozloučit s hydraulickými brzdami. Na vašem kole se náhle objeví zvenku vedené kabely a konektory, kterým vadí voda při dešti nebo mytí. Někam musíte umístit řídící elektroniku a akumulátor.

A výhody. Stále jezdíte na svém kole, které znáte. Pokud by došlo k fatální poruše elektro součástky, stačí ji demontovat a máte zpět běžné kolo. Samozřejmě je zde i finanční úspora. Za největší výhodu považujeme variabilitu, kterou kvalitní elektrosady nabízí. Můžete si zvolit mezi způsoby ovládání elektrické přípomoci, mezi umístěním a typy akumulátorů atd. Elektrokolo si tak doslova můžete „ušít" na míru vlastní a svého oblíbeného kola.

 

MmRmYjJj